Skip to main content

::Merenung Ke Dalam Diri::


“Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk.Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas. Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, “Sungguh, Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Maka apabila Aku telah menyempurnakan (kejadian)nya, dan Aku telah meniupkan roh (ciptaan)-Ku ke dalamnya, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud.” Maka bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama, kecuali iblis. Ia enggan ikut bersama-sama para (malaikat) yang sujud itu.” (Al-Hijr : 26-31)

Dari ayat2 di atas kita dapat melihat sendiri betapa taatnya malaikat kepada Allah swt. Walaupun malaikat diciptakan oleh Allah daripada nur, namun mereka tetap sujud (memberi penghormatan) kepada Nabi Adam yang diciptakan daripada tanah liat yang hitam. Mereka sentiasa patuh dengan perintah Allah, dan tidak menyombong diri.

Berbeza dengan iblis yang sangat angkuh. Mereka bukan saja tidak mahu menurut perintah Allah, bahkan telah berjanji untuk merosakkan keturunan Adam supaya turut bersama dengan mereka ke Jahannam kelak!

“Ia (iblis) berkata, “Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat, aku pasti akan menjadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang terpilih antara mereka.” (Al-Hijr : 39-40)

Jadi, kita sebagai manusia sentiasa menjadi rebutan para Malaikat dan Iblis.

Yang mana satu yang kita perlu ikut? Sudah pastilah malaikat!

Tetapi, yang mana satu pula yang SEDANG kita ikut???

Tepuk dada, tanya iman..^_^

Mari kita sama2 merenung ke dalam diri..

Jalan mana yang kita pilih selama ini?

Jalan mana yang kita tempuhi hari ini?

Dan, Jalan yang mana akan kita lalui pada hari esok?

Jalan kiri atau kanan?

Jalan hitam atau putih?

Jalan yang dipenuhi keseronokkan atau dipenuhi ujian kesengsaraan?

Jalan ke neraka atau syurga?

Mana satu?

Sekali lagi, tepuk dada dan tanyalah iman..^_^

Dunia hari ini sudah semakin huru-hara. Satiap hari dunia digemparkan dengan pelbagai peristiwa ngeri. Peperangan, pemberontakan, pembunuhan, mencabulan, pembuangan bayi, rompakan dan bermacam2 lagi penyakit masyarakat. Itu belum lagi kes2 rasuah, pecah amanah..Ish..menakutkan.

Bumi yang sudah tua ini semakin bertambah uzur dengan kerenah manusia yang bermacam2..Alam yang semakin berusia juga seringkali ‘sakit’ dek terkena tempias perbuatan manusia.

Semuanya berlaku kerana apa?

Sama2lah kita memikirkan jawapannya.

“Dan sesungguhnya Kami telah menjelaskan berulang-ulang kepada manusia dalam Al-Quran ini dengan bermacam-macam perumpamaan. Tetapi, manusia adalah memang yang paling banyak 
membantah.” (Al-Kahf : 54)

“Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan biarkan mereka beransur-ansur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui.” (Al-A’raf : 182)

“Demikian itu disebabkan perbuatan tangan kamu sendiri. Dan sesungguhnya Allah tidak menzalimi hamba-hambaNya.” (Al-Anfal : 51)

Comments

Popular posts from this blog

[Lirik : Warkah Cinta Berbau Syurga]

Sebuah jiwa terbentang seluas Sahara Tersimpan sejuta rasa cinta dan kecewa Setiap untai kata yang termaktub Sudah menjadi warkah cinta berbau syurga Simpanan batinku hampir terbelah Tidak berhimpun dua cinta dalam satu jiwa Antara iman dan nafsu aku berjuang Meraih mahkota cinta dari syurga Chorus: Biar beribu parut luka menghiris kalbu Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar Sekalipun diriku terbuang di mata insan Engkau Maha mengerti kekalnya cinta ku ini Izinkan aku meniti diatas hamparan syurgamu Bila saat ku pergi biarlah cintaku tetap di situ [Selama-lamanya kelembutan   takkan pernah tewas dengan kekerasan] [Ulang Chorus] Cintaku ini... Lagu: Bazli Unic Lirik: Ustaz A.Ubaidillah Alias Studio Rakaman : Unic Terbitan: Al-Kahfi Pictures Sdn.Bhd. Entah kenapa Cik Cahaya suka sangat dengan lirik lagu ini..First time dengar terus jatuh cinta gituu..Lagu ni, pada Cik Cahaya mempunyai makna yang sanga

Bahagiakan Diri Dengan Kebahagiaan Orang Lain

Pernah terjadi tak, Ada satu masa, kita nak ceritakan masalah kita pada seseorang. Nak luahkan perasaan sedih kita. Nak menangis dan meminta nasihat dia. Tapi, belum sempat kita buka mulut, orang tersebut terlebih dahulu menceritakan masalah dia. Terlebih dahulu meluahkan perasaan sedih dan meminta kita menasihati dia. Pernah terjadi tak? Apa tindakan kita ketika itu? Terus meminjamkan telinga untuk mendengar masalah dia,walaupun ketika itu hati kita sendiri sedang terluka,  atau terus berkata "aku pun ada masalah!" dan membiarkan orang itu terus bersendirian menanggung kesedihan? #MUHASABAH# Ketika kita rasa kita lah yang paling sedih, paling terluka, paling lemah, paling sakit..saat itu ALLAH hadirkan orang lain kepada kita, agar kita sedar bahawa ada orang lain yang lebih sakit, lebih terluka, lebih lemah dan lebih sakit daripada kita. Ketika kita rasa kita lah yang paling susah, ALLAH temukan kita dengan orang lain yang lebih susah daripada kita. Mengapa? Kera

Duhai diri..

Bila engkau letih dan hilang semangat, ALLAH tahu engkau telah mencuba sedaya upaya. Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka,ALLAH telah mengira titis air matamu. Bila engkaurasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu,ALLAH tetap bersamamu. Bila engkau kebuntuan akal,maka ALLAH adalah penunjuk jalan… Apabila engkau telah berazam, maka  bertawakallah kepada ALLAH…..