Skip to main content

Posts

Showing posts from 2013

Tempayan yang retak

Pada zaman dahulu, tinggal seorang lelaki yang menyara kehidupannya dengan berkhidmat dengan seorang keluarga bangsawan. Dia melakukan segala kerja di rumah itu daripada membersihkan halaman, memandu kereta kuda, menjaga keselamatan keluarga tersebut, termasuk juga mengangkut air daripada sungai berdekatan. Isterinya pula mengemas rumah dan melakukan kerja-kerja di dapur. Setiap hari, lelaki tersebut akan berulang-alik ke sungai, mengambil air bagi mengisi kolah di dalam rumah dengan mengandar dua tempayan. Malangnya, salah satu daripada tempayan itu sudah retak. Kesannya, air yang diangkut akan berkurang kepada hampir separuh tempayan. Oleh yang demikian, lelaki itu hanya mampu mengangkut air sebanyak satu setengah tempayan sahaja. Demikianlah berterusan selama setahun lebih. Suatu hari, tempayan yang retak itu berasa sangat sedih. Diadukan rasa hatinya kepada lelaki itu. “Maafkan saya kerana selama setahun lebih ini saya tidak mampu menjalankan peranan dengan baik. Saya rasa sedih sangat…

Sweetnya DIA

Hari ni saya tetiba nak cerita tentang dia.
Dia yang selalu ada bersama saya, ketika susah atau senang, ketika suka atau duka.
Dia yang banyak membantu saya, menguatkan saya dan menghiburkan hati saya.
Walaupun banyak perkara yang saya lakukan melukakan dia, namun dia tidak pernah tinggalkan saya walaupun seketika.
Dia sangat sweet..saya yakin saya tak akan dapat pengganti macam dia. Sebab itu, saya tekadkan hati, usahakan diri, untuk tetap setia dengan dia. Walau apapun, saya mahu tetap setia!
Dia..selalu bagi saya macam-macam. Selalu buat kejutan kepada saya dan kadang-kadang saya sendiri pun tak sangka. Sungguh, saya berasa sangat bertuah kerana ada dia di samping saya.
Sweetnya dia..selalu sudi mendengar luahan hati saya. Walaupun kadang-kadang saya rasa malu untuk bercerita, tapi dia kata tak apa, cerita dan luahkan saja sebab dia sanggup mendengar segala-galanya.
Bila saya ada masalah, dia akan segera membantu saya. Bila saya menangis dia segera tenangkan saya. Bila saya sedih, dia ak…
Berubah! Dan berubahlah! Hijrah! Dan berhijrahlah!
Mudah Senang
Untuk ditutur Untuk diucap
Payah Perit
Untuk dilaksana Untuk dibuat
Tapi
Tidak mustahil Tidak mustahil Tidak mustahil
Jika seseorang itu sedang berubah, jangan diungkit kisah silamnya, kerana kita tidak pernah tahu betapa peritnya dia cuba melupakan kisah itu. Jika seseorang itu sedang berhijrah, jangan terlalu mengharap dia menjadi sempurna, kerana kita tidak pernah tahu betapa sakitnya duri hijrah itu. Jika seseorang itu berkata aku mahu menjadi lebih baik, bantulah, bimbinglah, bukan membanding-bandingkan dia dengan orang lain, kerana kita tidak pernah tahu betapa banyak airmatanya mengalir kerana dirinya yang lalu,
Tidak semua yang kita nampah indah itu, indah sebenarnya. Tidak semua yang kita nampak kuat itu, kuat sebenarnya.
Tidak semua harus diceritakan Tidak semua perlu dikongsikan Tidak semua mesti ditunjukkan.
Pelihara lidahmu. Jaga tingkah laku mu. Jangan kerana lidah dan sikapmu, menyebabkan dia yang ingin berubah itu kembali menjadi…

Salah Bahtera?

Penghijrahan memerlukan hati dan semangat yang kuat. Iman yang utuh, niat yang padu serta sokongan yang hebat, antara ramuan terpenting dalam penghasilan produk diri yang baharu. Bukanlah senang untuk menjadi manusia yang benar-benar baharu, yang lain daripada dulu, yang mahu membersihkan debu, yang duri menanti di segenap penjuru, yang...yang ternyata jauh dari dunia yang lalu. Baru sahaja mula melangkah, sudah ada cela menerpa. Baru sahaja langkah dibuka, perli herdik menerjah sukma. 
Bila menutur kata yang baik, sudah dilabel "ustaz" "ustazah".. Bila berbicara pahala dan dosa, mula diungkit kisah hitamnya. Bagai pesalah di kandang mahkamah, tunduk dan diam membisu..lalu hati berbisik..."salahkah tindakan yang aku ambil?"
Jika seseorang itu dalam penghijrahan menjadi lebih baik, usahlah diungkit kisah silamnya. Kerana kita tidak pernah tahu betapa pedih dan seksanya dia cuba melupakan kisah itu. Jika seseorang itu dalam usaha mengejar gelaran soleh solehah…

Rindu Zaman Sekolah

[Copy Paste]

Ingat x benda nie??

1-Kat skola ade salesman jual buku cerita. Hari ni bg list, esok mintak duit kt parents nk beli walaupun cerita buku tu dah tau.


2- Salesman jual air vitagen/susu pon camtu gak.Mesti nak beli walaupun dah tahu mak ayah pun boleh beli jugak kat kedai... ... 3-Kat library, budak2 mmg baca buku tp just tengok gambar je. Tapi bile ade program Nilam, sibuk semua nak pinjam buku.Semata-mata nak penuhkan buku Nilam tu.
4- RMT kat skola mkn x best, tp yg berduit pon join RMT, x phm....
5-Pakai pensel box yg boleh bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2..
6-Main lwn pemadam, syg nak guna utk padam. Padahal itu fungsi sbnr, utk padam!
7- Pakai pembaris yg bergerigi,,yang kat dlm tu ade air.Pastu ade bende berkilat dlm air tu...
8- Cikgu pakai pembaris kuning panjang. Ade pemegang kat tgh2 tp x pernah nmpk cikgu pegang pn kat situ.
9-Bulu ayam jd ramping sebab sering dijadikan rotan.
10-Datang sekolah awal2 pagi,,pastu pinjam buku kawan sbb takot kene cikgu denda kalau …

Mood Cuti Tak Cuti~

ALHAMDULILLAH.. 7 Semester sudah berlalu..tinggal 1 sem saje lagi..1 je lagi..1 je lagi.. Inshaa Allah.. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Tahun terakhir, tahun menguji kesabaran. Semester terakhir, semester menguji ketabahan.. Cewahh.. (macam la orang lain tak rasa jadi final year student kan)
Tak kisahlah awak tahun berapa, semester berapa, yang penting awak kena tahu tak ada istilah CUTI bagi mereka yang bergelar pelajar, apatah lagi MUSLIM PELAJAR macam kita-kita ni..Ilmu itu sentiasa perlu dicari, digali, ditadah, dikejar..dan macam-macam di lagi..  Bukan sahaja untuk mereka yang bergelar pelajar, tapi sesiapa pun awak, tak kiralah awak tu suri rumah ke, petani ke, pekerja kilang ke, supervisor ke, tauke kedai ke, hatta doktor or pendidik sekalipun, tetap tak ada istilah CUTI untuk terus belajar. Tak gitu?
Ilmu itu takkan pernah cukup, semakin kita dalami, semakin banyak yang kita tidak tahu sebenarnya.  Belajar itu pun, tak semestinya dalam kelas atau kuliah semata, kadang-kadang h…
Kadang-kadang aku tertanya Mengapa diberi harapan kemudian meninggalkan? Mengapa mengatur kata-kata manis kemudian racun juga yang ditumpahkan? Mengapa membina janji tetapi mungkir juga yang diberikan?
Kau berkata itu dan ini Seakan tiada yang menghalangnya nanti Kau berjanji dan terus berjanji Tetapi tiada satu pun yang kau tepati
Aku menanti dan terus menanti Harapan menggunung menyelubungi hati Namun aku sendiri tidak pasti Adakah kau mengerti apa yang aku rasai
Kepercayaan tinggi menggunung aku hadiahi Namun sekali lagi aku dikhianati Justeru kini tiada kata percaya lagi Yang akan aku ucapkan padamu nanti
Pergilah kau pergi jauh dari sini Bebunga rasa sudah melayu mati Aku sudah mula tawar hati Dengan sikapmu yang langsung tidak peduli
Aku hanya insan biasa Yang juga punya rasa Kecewa dan pilu lumrah manusia Tidak dapat lari walau sudah mencuba
Dari jauh aku memerhati Kau memang semakin akan dijauhi Mula langkah berlari pergi Mengejar cinta ILAHI fitrah sanubari
Pergilah kau perg…

Konvensyen Fiqh Wanita & Islam

Alhamdulillah, Allah izinkan diri ini untuk turut serta dalam Konvensyen Fiqh Wanita & Islam yang diadakan di MAEPS Serdang pada 19/1/13-20/1/13 yang lepas. Sungguh, program seperti ini sangat, sangat dan sangatlah baik dan bagus. Semoga K-FIQH dapat melaksanakan lebih banyak program seumpama ini kelak, Inshaa Allah. Semasa program ini berlangsung, Cik Cahaya berkesempatan menadah ilmu daripada mereka yang sangat-sangat Cik Cahaya hormati dan kagumi. Sekali lagi, semoga Allah merahmati mereka semua dan umat ISLAM keseluruhannya, Amiinnn.

HARI PERTAMA

Program dua hari ini mempunyai banyak slot dan dikendalikan oleh mereka yang arif tentangnya. Disebabkan itu, Cik Cahaya ada juga rasa kecewa, bukan sebab panelnya mahupun tajuk yang disampaikan, tetapi lebih kepada masa yang tidak mencukupi. Tengah-tengah seronok mendengar penerangan daripada para ustaz dan ustazah, tiba-tiba masa dah habis. Memang frust juga..tapi nak buat macam mana, masa mesti ditepati. Apapun, syabas kepada K-Fiqh …