Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2012

~Hijrah~

Hijrah ini memang susah..Hijrah ini memang payah..Hijrah ini menuju Allah..Di hujungnya hasanah..
Ini antara bait-bait lagu dari kumpulan Devotees.Ya..MEMANG BENAR..hijrah daripada keburukan kepada kebaikan..memang susah..memang payah..Perlukan kekuatan, keyakinan, bimbingan dan dorongan. Penghijrahan dan perubahan, bukan hanya perlu bermain kata di bibir, bukan sekadar angan kosong, bukan juga perlu dinanti "seru" kononnya. Ia perlu dicari, diminta dah dirayu daripada PEMILIK hati..PEMILIK hidayah..PENCIPTA kita.
Kenapa perlu berhijrah? Kenapa pula perlu berubah? Aku sudah dilahirkan macam ini, nak buat macam mana. Sudah takdir kan? Nanti-nantilah,usia masih muda lagi nak fikir fasal mati, nak fikir soal amalan, nak berhijrah, nak buat baik..bla..bla.. Nauzubillah..janganlah bisikan-bisikan liar ini lahir dari benak kita. Mati itu tidak kenal usia. Mati itu bukan mengira tua atau muda.. Mati itu boleh datang bila-bila masa. Mati, penghapus kelazatan dunia ini pasti akan bertem…

~Cerita Sem 5 lagi~

Assalamualaikum..
Ok..jam sekarang menunjukkan pukul 1.22 pagi, tapi mata masih tak mengantuk.. Biasalah, kalau dah tak kena study, mesti mata akan sentiasa segar-bugar..sabar jela..
Sebenarnya tengah sibuk mengemas barang-barang yang hampir satu lori dalam bilik ni..(Maaf Cik Shafin, barang saya bersepah)..Biarpun abang kesayangan dah datang minggu lepas untuk ambil sebahagian daripadanya..TAPI..macam tak luak pun..Aisehh..Sudahlah hari tu dah kena perli "banyaknya barang awak, macam duduk 10 tahun.." dan tak mustahil esok lusa kena perli lagi, nak buat macam mana kan, dah memang banyak..Maaf abangku..adikmu ini memang banyak barang..Tadi tambah lagi sebab pergi beli berbelas buah buku, melicinkan baucer buku yang dapat tu..hihi..jangan marah..

Disebabkan semester hadapan akan pergi praktikal, dan sudah semestinya tidak menggunakan buku selain buku nota, jadi, angin untuk shopping buku menjadi lebih kuat..hihi..Pada mulanya hanya bercadang nak beli beberapa buah buku saja..Dah…

~Berakhirnya Semester 5~

Assalamualaikum..
Alhamdulillah.. Final exam dah habis..yahuu!! Bila final exam dah habis, maka dengan ini dengan rasminya telah berakhirlah semester 5 saya.. suke2!!  Dan..semester akan datang, saya dan sahabat-sahabat seperjuangan akan mula melangkah ke alam pekerjaan..Cewahh..Bukan dah start kerja, tapi latihan industri je..Kira berkerja lah juga kan? kan? Disebabkan tempoh latihan industri kami ni terlampau lama, dalam 6 bulan gitu, jadi saya rasa...saya pasti akan merindui kalian-kalian semua..Terutamanya rumate saya yang comel, Cik Shafin, yang baru belajar berblog tuh.. ^_^... Cik Shafin @ Intan..Nana seronok dapat jadi rumate Intan.. and, next sem kita bakal jadi housemate pula..InsyaAllah..Maaf, kalau sepanjang kita duduk sebilik ni, Nana ada sakitkan hati Intan..Minta maaf "grandmother" (kihkihkih).
Sepanjang sem 5 ni memang macam-macam kejadian yang berlaku..Daripada yang paling gembira sampailah yang paling menyedihkan..Daripada yang paling mudah hinggalah yang terama…

~TanpaMU~

In-Team


Resah dan gelisah ku rasa
Hidup penuh pancaroba
Roda masa pantas berputar
Menduga iman di dada

Daku yang lena dan terleka
Tenggelam di lautan dunia
Kabur pandangan mataku
Pada nikmat yang menggunung

Mendustakan kurniaanMu
Tiba murkamu menghukum
Keangkuhanku kian hancur
Lantas ku jatuh dan tersungkur

TanpaMu kasih (Oh Kekasih)
Ku tak berdaya (Ku terpedaya)
Hilang punca dan arah (Pada helah dusta dunia)
Hanyut alpa di arus bergelora

Kasih (Oh Kekasih)
Daku derita (Tangisku hiba)
Lemah dalam sengsara (Dan mengalir oh air mata)
Jiwa dan tubuh kepedihan
Terseksa, terhukum
Menanggung kifarah dariMu

Telah ku lalui semalam
Jalanan kelam dan suram
Lampaui batasan insan
KeagunganMu kulupakan
Rahmat dariMu kudambakan
KeampunanMu kupohonkan

Tuhan, ku tak berdaya
Tempuh segala
Tanpa kasihMu
Hatiku ini merindu
Sinar cintaMu Yang Agung
Pasrah merayu redhaMu
Ampuni dosa-dosaku
Rahmat dariMu ku dambakan
KeampunanMu ku pohonkan

Hati Yang dilukai~

Walau seremuk mana hatimu dilukai..
Bentuklah ia semula.. Dan serahkan pada ILAHI.. Kerana DIA yang memberi hati itu.. Dan kepadaNYA jugalah hati itu harus diserahkan..
Orang kata..jangan bermain api.. Nanti membakar diri.. Jangan bermain dengan hati.. Nanti lukanya sukar diubati..
Orang kata juga.. Tak salah untuk mencari. Asal syariat dipatuhi. Yang penting pandai menjaga diri. Jauhkan dari fitnah duniawi..
Cik Cahaya kata.. Hati-hati dalam menjaga hati. Takut tersalah arah nanti hati itu mati. Iman itu perlu dikuatkan lagi. Agar tidak jauh dari DIA yang Maha Pemberi.
Kalau hati itu pernah dihancurkan oleh insan bernama manusia.. Jangan mudah melatah dan berdendam. Biarkan..Biarkan semua berlalu.. Doakan supaya ada hidayah untuknya.. Dan kita pula.. Terus memandang ke depan. Hidup ini terlalu singkat untuk dipersiakan. Entah esok atau lusa kita akan pergi menghadapNYA.. Jadi..sama-sama mohon kita disibukkan dengan ibadah. Disibukkan dengan perkara-perkara yang berfaedah.. Buat diri, keluarga, masyarakat dan aga…