Skip to main content

~Saat Lafaz Sakinah~

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta

Lebih dari yang ku berikan kepadanya

Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya


Assalamualaikum!!

Sebagai intronya, tadi dah pun nyanyi sebahagian daripada lagu Saat Lafaz Sakinah yang didendangkan oleh kumpulan Far East. Mula-mula dengar lagu ni dulu, agak tersentuh juga. Iyalah, kalau didengar betul-betul, lagu ni mempunyai makna yang amat mendalam. Bagaimana perasaan seorang bapa yang ingin melepaskan anak gadisnya ke tangan insan lain bergelar suami. Menyerahkan tanggungjawab dan amanah yang dipikul sejak bertahun-tahun ke bahu seorang lelaki yang bakal memimpin si puteri. Seberat mana pun rasa hati, namun, patut direlakan juga…Bak kata seorang ustaz, kadang-kadang kita akan rasa lebih berat menyerahkan sesuatu amanah berbanding menerima amanah. Mana tidaknya, kita mesti akan terfikir adakah orang itu akan melaksanakan amanah tersebut dengan baik atau tidak. Adakah orang itu akan melakukan yang lebih baik daripada kita atau sebaliknya. Ya tidak?

Jadikanlah dia wanita syurga… Subhanallah..Semua ibubapa pasti mengharapkan perkara sedemikian..

Duhai insan yang bakal memimpin, pahatlah kata-kata itu di hatimu.

Duhai insan yang sedang memimpin, laksanakan amanah ini sebaiknya.

Duhai insan yang bakal dipimpin, lapangkan hatimu untuk menerima teguran. Kuatkan hatimu untuk menempuh 
ranjau. Cergaskan akalmu untuk turut sama membantu si pemimpin.

.

.

Sebelum terlupa, dengan besar hati dan sukacitanya nak ucapkan tahniah kepada Nasiruddin Ramli dan zaujahnya, Zakiah, yang baru melangsungkan perkahwinan pada  7/4/12 yang lepas. Semoga bahagia hingga ke JANNAH, amiinnn..

Psst : Wahh, tak sangka kawan aku yang pendiam ni dah kahwin..Suke2!! ^_^

Baiklah, setakat ini je dulu..Minta diri..Salam ‘alaik :)

Comments

Popular posts from this blog

~Hanya Insan Biasa~

Manusia biasa..tidak pernah lari daripada membuat kesilapan. Takkan pernah lari daripada melakukan kesalahan. Dan, tidak terkecuali tergelincir ke lembah kegelapan. Namun, kesilapan, kesalahan, mahupun kegelapan itu berbeza mengikut individu itu sendiri. Bagaimana kesilapan, kesalahan dan kegelapan itu ditafsirkan. Dan bagaimana pula kesilapan, kesalahan dan kegelapan itu diatasi.
Biarpun lidah petah berbicara
Biarpun bibir indah menutur kata
Meskipun ayat sentiasa dihiasi kata pujangga
Namun disebaliknya bukan semua suka
Kadang kala terselit duka
Yang dikaburi senyuman sempurna
Sedang hati terhiris luka
Bukan tidak mahu meluah rasa
Namun mulut seakan dikunci masa
Sedar atau tidak, kita banyak melakukan kesalahan dalan kehidupan. Kesalahan kepada DIA Yang Maha Berkuasa, kesalahan kepada ibu bapa, kepada adik-beradik, sahabat, kawan, jiran..mahupun orang yang tidak pernah kita kenali. Adakah kita sedar? Kita tidak akan sedar jika tidak ada yang menegur bukan? Jadi, berusahalah menerima teguran …

[Lirik : Warkah Cinta Berbau Syurga]

Sebuah jiwa terbentang seluas Sahara Tersimpan sejuta rasa cinta dan kecewa Setiap untai kata yang termaktub Sudah menjadi warkah cinta berbau syurga
Simpanan batinku hampir terbelah Tidak berhimpun dua cinta dalam satu jiwa Antara iman dan nafsu aku berjuang Meraih mahkota cinta dari syurga
Chorus: Biar beribu parut luka menghiris kalbu Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar Sekalipun diriku terbuang di mata insan Engkau Maha mengerti kekalnya cinta ku ini
Izinkan aku meniti diatas hamparan syurgamu Bila saat ku pergi biarlah cintaku tetap di situ
[Selama-lamanya kelembutan takkan pernah tewas dengan kekerasan]
[Ulang Chorus]
Cintaku ini...
Lagu: Bazli Unic Lirik: Ustaz A.Ubaidillah Alias Studio Rakaman : Unic Terbitan: Al-Kahfi Pictures Sdn.Bhd.

Entah kenapa Cik Cahaya suka sangat dengan lirik lagu ini..First time dengar terus jatuh cinta gituu..Lagu ni, pada Cik Cahaya mempunyai makna yang sangat mendalam..Setiap baik kata terselit nasihat dan hikmah. Kalau dengar lagu ni masa rasa down, boleh mengalir a…

Konvensyen Fiqh Wanita & Islam

Alhamdulillah, Allah izinkan diri ini untuk turut serta dalam Konvensyen Fiqh Wanita & Islam yang diadakan di MAEPS Serdang pada 19/1/13-20/1/13 yang lepas. Sungguh, program seperti ini sangat, sangat dan sangatlah baik dan bagus. Semoga K-FIQH dapat melaksanakan lebih banyak program seumpama ini kelak, Inshaa Allah. Semasa program ini berlangsung, Cik Cahaya berkesempatan menadah ilmu daripada mereka yang sangat-sangat Cik Cahaya hormati dan kagumi. Sekali lagi, semoga Allah merahmati mereka semua dan umat ISLAM keseluruhannya, Amiinnn.

HARI PERTAMA

Program dua hari ini mempunyai banyak slot dan dikendalikan oleh mereka yang arif tentangnya. Disebabkan itu, Cik Cahaya ada juga rasa kecewa, bukan sebab panelnya mahupun tajuk yang disampaikan, tetapi lebih kepada masa yang tidak mencukupi. Tengah-tengah seronok mendengar penerangan daripada para ustaz dan ustazah, tiba-tiba masa dah habis. Memang frust juga..tapi nak buat macam mana, masa mesti ditepati. Apapun, syabas kepada K-Fiqh …