Skip to main content

Antara Impian dan Cita-cita (Special Edition ^^)


~Terkenang Kisah Dulu : Crazy Corner~

Lokasi : Berdekatan garaj motor

“Hah kau, dari jauh dah nampak budak kelas kita. Bukan main meriah warna baju!” kata Hanis sambil membetulkan tudungnya yang terkelepet ditiup angin.

“Tau tak apa. Warna oren tu, terkejut cikgu tengok,” jawab Nana sambil memerhati A’an yang sedang berlenggang-lenggok ke arah mereka. “Cuba tengok A’an tu, siap tie-in lagi, sabar je lah.”

A’an yang terdengar omelan si Nana dah mula tersengih-sengih. “Smart tak aku hari ni? Macam manager ye dak?”

Nana geleng. “Manager mana ada pakai T-Shirt, pakai kemeja tahu?”

“Haha..ini manager zaman moden. Tak mainlah pakai kemeja.”.. “Eh, yang lain dah datang ke belum?”

“Ada yang belum datang lagi. Jomlah dulu, boleh siapkan apa-apa yang patut,” jawab Hanis.

“Betul-betul, jomlah. Tak sabar aku nak berniaga hari ni,” balas si A’an yang tengah bersemangat. Nana hanya tersengih.

Lokasi : Dataran wawasan

“Korang perasan tak cikgu-cikgu tengah perhatikan kelas kita?” Nani berbisik. Nana dan Eja mencuri pandang ke arah cikgu yang dimaksudkan. Mereka berdua angguk serentak.

“Mungkin sebab kelas kita menonjol sangat hari ni,” Nana buat muka tak bersalah. Dia memerhati sekeliling. Mana taknya, student-student kelas lain semua pakai baju T-Shirt SEKOLAH yang berwarna MERAH HATI. Tapi, kelas 5IS bukan main melaram pakai baju KELAS berwarna OREN. Oren pula bukan calang-calang oren, oren yang memang da booomm gituu..Memang nampak sangat berbeza.. Bukan setakat cikgu, student-student lain pun terkejut sama. Ya tidak?

“Rileks..cikgu tak marah punya. Lagipun guru kelas kita pun pakai baju yang sama, kan?” A’an tetiba menyampuk. Mata mereka semua memandang Miss Irene yang sedang duduk di barisan yang sama dengan cikgu-cikgu lain. Comel!

“Buat tak tahu je..” Nana bersuara perlahan. Nani di sebelah membulatkan mata.

“Ko ke ni Na? Macam lain je. Sejak bila pandai buat jahat ni?”

Nana sengih. “Mana ada buat jahat, dah minta permission kan semalam. lagipun diorang tak sempat nak marah kita. Kejap lagi dah nak start berniaga.” Konfident je cara cakap. Tapi, dalam hati..uii..takut juga kalau tetiba kena marah kan.

“Ha, betul, betul.. Cikgu tak marah punya, lagi-lagi ada korang, ‘geng polis’ sekolah,” tambah A’an.

Hanis mencebik. “Banyaklah kau punya ‘geng polis’. Kalau kitorang ‘geng polis’ sekolah, kau pun terlibat sama. Warna baju kau dengan baju kitorang sama je, tahu?”

A’an sengih. “Yelah-yelah..”

1 jam berlalu..

“Welcome to crazy corner!!

Itulah antara tulisan yang terpampang pada mini banner kat depan booth kelas 5 Ibnu Sina. Wah, bukan main gah lagi. Dari jauh dah nampak ke’crazy’an rakyat-rakyat dalam kelas tu. Mana tidaknya, booth itulah satu-satunya booth yang dihiasi dengan langsir (ambil langsir kelas) , sedangkan booth-booth lain sempoi je tak berhias sikit pun. Hah, bukan apa, kami cuma nak kelainan sikit. Baru nampak unik, betul tak kawan-kawan?

Selain itu, booth Crazy Corner inilah antara yang termeriah. Bukan meriah dengan orang yang datang membeli, tapi lebih kepada keriuhan rakyat-rakyatnya sendiri. Aii, sabar je lah.

“Jual, jual , jual..”

“Mari beli, macam-macam ada..”

“Ya, nak beli apa?”

“Tunggu sekejap ya..”

“Weh cepat sikit, tu customer tunggu.”

Masing-masing tengah busy melayan pelanggan-pelanggan yang tengah excited nak beli (excited ke?). Tak ketinggalan ada yang busy buat ‘rondaan’ ke booth-booth yang lain. Cuaca pagi tu sangat baik sekali. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar buat masa ini.

“Weh, ais dah nak habis ni,” jerit Ayu yang dari tadi asyik membuat air. Teha yang ditugaskan di bahagian pizza dan ‘sweet corn’ turut menganggukan kepala.

“Kena pergi beli cepat, takut tak sempat nanti,” sokong Teha.

Arep selaku ketua kelas yang ‘sangat’ berkaliber terus mengarahkan Pais dan Ppek pergi membeli ais dan barang-barang lain yang diperlukan.

“Korang berdua pergi beli barang. Duit minta kat bendahari kelas,” arah Arep.

Pais dan Ppek yang memang suka ‘berjalan-jalan’ dengan seronoknya menerima tugasan itu. Lalu bergeraklah mereka berdua dengan girangnya ke arah Pkah untuk meminta duit.

“Pkah, meh duit. Nak pergi beli barang ni,” Ppek bersuara.

Pkah mengerutkan dahi. “Pakai duit korang dulu, boleh? Tengah busy la, nanti claim balik. 
Tapi nak resit.”

Pais garu kepala. “Beli ais je pun, mana ada resit. Kau ni..”

Pkah sengih. Ya tak ya juga. “Kejap ek.”.. “Nah, ni duitnya. Baki bagi balik, tahu?”

“Orait!”

Beberapa jam berlalu maka berakhirlah sesi jualan untuk Hari Keusahawanan SMKBM 2007. Semua student sedang sibuk mengemas tapak booth masing-masing kerana sebentar lagi akan diadakan sesi penutupan program tersebut. Selain itu, ada juga yang diamanahkan mengira hasil jualan serta untung rugi yang diperolehi.

“Team yang mendapat untung paling banyak jatuh kepada…”

Dup Dap Dup Dap

“Kelas… (maap tak ingat)”

Rakyat 5IS nampak kecewa. Ishh..tak menang rupanya.

“Team paling ceria jatuh kepada…”

Sekali lagi nerveous. Dup dap dup dap.

“Kelas 5 Ibnu Sina!”

“Yeay!!!!!!”

Wah, bukan main gembira. Mana tak ceria, warna oren, ya tak?

Dengan bangganya Arep selaku ketua ‘kampung’ bangun dan pergi ke depan mengambil hadiah. Anak-anak buah yang gah berbaju oren berlengan hitam bukan main suka! Tepuk tangan macam dapat hadiah sejuta gituu..

Well, ex-5IS’07..u alls memang ceria. Tak dapat dinafikan. Walaupun kita hanya 19 orang, tapi gegak-gempitanya boleh mengalahkan 190 orang. Ok tipu. 190 orang tu ramai sangat. Mungkin dalam 50 orang je ^^..

Macam biasa..sorry kalau kaitkan nama korang dalam cerita ni. Dan, maaf kalau ada nama-nama yang tak dimasukkan. Cerita ni hanya 50% yang benar, yang 50% lagi adalah rekaan cik NANA..


Comments

Popular posts from this blog

[Lirik : Warkah Cinta Berbau Syurga]

Sebuah jiwa terbentang seluas Sahara Tersimpan sejuta rasa cinta dan kecewa Setiap untai kata yang termaktub Sudah menjadi warkah cinta berbau syurga Simpanan batinku hampir terbelah Tidak berhimpun dua cinta dalam satu jiwa Antara iman dan nafsu aku berjuang Meraih mahkota cinta dari syurga Chorus: Biar beribu parut luka menghiris kalbu Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar Sekalipun diriku terbuang di mata insan Engkau Maha mengerti kekalnya cinta ku ini Izinkan aku meniti diatas hamparan syurgamu Bila saat ku pergi biarlah cintaku tetap di situ [Selama-lamanya kelembutan   takkan pernah tewas dengan kekerasan] [Ulang Chorus] Cintaku ini... Lagu: Bazli Unic Lirik: Ustaz A.Ubaidillah Alias Studio Rakaman : Unic Terbitan: Al-Kahfi Pictures Sdn.Bhd. Entah kenapa Cik Cahaya suka sangat dengan lirik lagu ini..First time dengar terus jatuh cinta gituu..Lagu ni, pada Cik Cahaya mempunyai makna yang sanga

Bahagiakan Diri Dengan Kebahagiaan Orang Lain

Pernah terjadi tak, Ada satu masa, kita nak ceritakan masalah kita pada seseorang. Nak luahkan perasaan sedih kita. Nak menangis dan meminta nasihat dia. Tapi, belum sempat kita buka mulut, orang tersebut terlebih dahulu menceritakan masalah dia. Terlebih dahulu meluahkan perasaan sedih dan meminta kita menasihati dia. Pernah terjadi tak? Apa tindakan kita ketika itu? Terus meminjamkan telinga untuk mendengar masalah dia,walaupun ketika itu hati kita sendiri sedang terluka,  atau terus berkata "aku pun ada masalah!" dan membiarkan orang itu terus bersendirian menanggung kesedihan? #MUHASABAH# Ketika kita rasa kita lah yang paling sedih, paling terluka, paling lemah, paling sakit..saat itu ALLAH hadirkan orang lain kepada kita, agar kita sedar bahawa ada orang lain yang lebih sakit, lebih terluka, lebih lemah dan lebih sakit daripada kita. Ketika kita rasa kita lah yang paling susah, ALLAH temukan kita dengan orang lain yang lebih susah daripada kita. Mengapa? Kera

~Berakhirnya Semester 5~

Assalamualaikum.. Alhamdulillah.. Final exam dah habis..yahuu!! Bila final exam dah habis, maka dengan ini dengan rasminya telah berakhirlah semester 5 saya.. suke2!!  Dan..semester akan datang, saya dan sahabat-sahabat seperjuangan akan mula melangkah ke alam pekerjaan..Cewahh..Bukan dah start kerja, tapi latihan industri je..Kira berkerja lah juga kan? kan? Disebabkan tempoh latihan industri kami ni terlampau lama, dalam 6 bulan gitu, jadi saya rasa...saya pasti akan merindui kalian-kalian semua..Terutamanya rumate saya yang comel, Cik Shafin, yang baru belajar berblog tuh.. ^_^... Cik Shafin @ Intan..Nana seronok dapat jadi rumate Intan.. and, next sem kita bakal jadi housemate pula..InsyaAllah..Maaf, kalau sepanjang kita duduk sebilik ni, Nana ada sakitkan hati Intan..Minta maaf "grandmother" (kihkihkih). Sepanjang sem 5 ni memang macam-macam kejadian yang berlaku..Daripada yang paling gembira sampailah yang paling menyedihkan..Daripada yang paling mudah