Skip to main content

HATI

Deru angin menghembus..

Desiran dedaun bagai mengalun lagu..

Rintik hujan masih bersisa..

Damai..

Tenang ..

Tiba-tiba hati berbisik..

Bisikan sayu..

Bisikan rindu..

Bisikan syahdu..

Aku teringat akan dia..

Insan yang banyak  membantu perubahanku..

Insan yang tidak pernah lelah menasihati aku.

Insan yang tidak jemu menegur silapku..

Biar tanpa sedar.

Biar tanpa bicara.

Biar tanpa suara.

Dia tetap menyebar damainya sebuah ukhwah..

Namun..

Aku yang tersilap.

Tersilap dalam mentafsir kata.

Silap dalam menapis bicara.

Lalu hatiku tertaut padanya.

Tertaut tanpa aku kenal siapa dia.

Tertaut tanpa aku kenali wajahnya.

Tertaut hanya melalui kata2..

Bila ditanya mengapa?

Aku terus membisu..

Aku sendiri kelu..penuh keliru..

Aku mempertaruhkan hati milikMU.

Betapa berdosanya aku.

Betapa khilafnya diriku.

Ya Allah…

Kau pandulah hati ini untuk sentiasa berada di jalanMU.

Tuntunlah jiwa ini agar terus berlari bagi mendapatkan CINTA-MU.

Bimbinglah diri ini agar sentiasa berada di bawah lembayung rahmat dan 
kasih-Mu.

Pandulah aku ke jalan yang diredhai oleh-MU.

Kerna aku takut Ya Allah.

Aku benar-benar takut..

Andai cinta manusia itu menjauhkan aku dengan-MU.

Andai cinta manusia itu menjarakkan aku dengan-MU.

Andai cinta manusia itu menyamarkan cintaku pada-MU.

Dan..aku benar-banar takut Ya Allah..

Andai cinta manusia yang aku kejar itu..menyebabkan kemurkaan-MU pula 
mengejarku..

Lalu..apa ertinya aku hidup, andai murka itu hasilnya?

Apa ertinya aku bahagia di sini jika sengsara di sana..

Justeru…Aku mohon kekuatan daripada-MU..

Hanya Kau sahaja yang dapat membantuku..

TUHAN YANG MAHA ESA..

Bantulah aku menjaga hatiku..

Tolonglah Ya Allah..

Allah..Allah..Allah..

PADAMU KU BERSUJUD.







Comments

Popular posts from this blog

~Hanya Insan Biasa~

Manusia biasa..tidak pernah lari daripada membuat kesilapan. Takkan pernah lari daripada melakukan kesalahan. Dan, tidak terkecuali tergelincir ke lembah kegelapan. Namun, kesilapan, kesalahan, mahupun kegelapan itu berbeza mengikut individu itu sendiri. Bagaimana kesilapan, kesalahan dan kegelapan itu ditafsirkan. Dan bagaimana pula kesilapan, kesalahan dan kegelapan itu diatasi.
Biarpun lidah petah berbicara
Biarpun bibir indah menutur kata
Meskipun ayat sentiasa dihiasi kata pujangga
Namun disebaliknya bukan semua suka
Kadang kala terselit duka
Yang dikaburi senyuman sempurna
Sedang hati terhiris luka
Bukan tidak mahu meluah rasa
Namun mulut seakan dikunci masa
Sedar atau tidak, kita banyak melakukan kesalahan dalan kehidupan. Kesalahan kepada DIA Yang Maha Berkuasa, kesalahan kepada ibu bapa, kepada adik-beradik, sahabat, kawan, jiran..mahupun orang yang tidak pernah kita kenali. Adakah kita sedar? Kita tidak akan sedar jika tidak ada yang menegur bukan? Jadi, berusahalah menerima teguran …

[Lirik : Warkah Cinta Berbau Syurga]

Sebuah jiwa terbentang seluas Sahara Tersimpan sejuta rasa cinta dan kecewa Setiap untai kata yang termaktub Sudah menjadi warkah cinta berbau syurga
Simpanan batinku hampir terbelah Tidak berhimpun dua cinta dalam satu jiwa Antara iman dan nafsu aku berjuang Meraih mahkota cinta dari syurga
Chorus: Biar beribu parut luka menghiris kalbu Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar Sekalipun diriku terbuang di mata insan Engkau Maha mengerti kekalnya cinta ku ini
Izinkan aku meniti diatas hamparan syurgamu Bila saat ku pergi biarlah cintaku tetap di situ
[Selama-lamanya kelembutan takkan pernah tewas dengan kekerasan]
[Ulang Chorus]
Cintaku ini...
Lagu: Bazli Unic Lirik: Ustaz A.Ubaidillah Alias Studio Rakaman : Unic Terbitan: Al-Kahfi Pictures Sdn.Bhd.

Entah kenapa Cik Cahaya suka sangat dengan lirik lagu ini..First time dengar terus jatuh cinta gituu..Lagu ni, pada Cik Cahaya mempunyai makna yang sangat mendalam..Setiap baik kata terselit nasihat dan hikmah. Kalau dengar lagu ni masa rasa down, boleh mengalir a…

Konvensyen Fiqh Wanita & Islam

Alhamdulillah, Allah izinkan diri ini untuk turut serta dalam Konvensyen Fiqh Wanita & Islam yang diadakan di MAEPS Serdang pada 19/1/13-20/1/13 yang lepas. Sungguh, program seperti ini sangat, sangat dan sangatlah baik dan bagus. Semoga K-FIQH dapat melaksanakan lebih banyak program seumpama ini kelak, Inshaa Allah. Semasa program ini berlangsung, Cik Cahaya berkesempatan menadah ilmu daripada mereka yang sangat-sangat Cik Cahaya hormati dan kagumi. Sekali lagi, semoga Allah merahmati mereka semua dan umat ISLAM keseluruhannya, Amiinnn.

HARI PERTAMA

Program dua hari ini mempunyai banyak slot dan dikendalikan oleh mereka yang arif tentangnya. Disebabkan itu, Cik Cahaya ada juga rasa kecewa, bukan sebab panelnya mahupun tajuk yang disampaikan, tetapi lebih kepada masa yang tidak mencukupi. Tengah-tengah seronok mendengar penerangan daripada para ustaz dan ustazah, tiba-tiba masa dah habis. Memang frust juga..tapi nak buat macam mana, masa mesti ditepati. Apapun, syabas kepada K-Fiqh …